kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Ruszyła kampania edukacyjna Odblaskowi.pl
2015/9/22 22:10:00

Każdy pieszy poruszający się po drodze poza obszarem zabudowanym ma obowiązek noszenia elementów odblaskowych. Jak pokazują statystyki wypadków z udziałem pieszych - nie wszyscy pamiętają o tym obowiązku. Właśnie rusza szósta edukacja ogólnopolskiej kampanii Odblaskowi.pl, która przypomina o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa drogowego.

Jak informują policyjne statystki, jesienią i zimą dochodzi do zwiększonej liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych. W okresie tym pogarszają się warunki atmosferyczne oraz warunki drogowe, a ponadto wcześnie zapada zmrok. W porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych – w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczas gdy w porze dziennej w co piętnastym. Duży wpływ na takie zdarzenia ma również słaba widoczność pieszych.

Od 31 sierpnia 2014 r. w ustawie Prawo o ruchu drogowym znajduje się zapis, który mówi, że każdy pieszy poruszający się po drodze poza obszarem zabudowanym ma obowiązek noszenia elementów odblaskowych. Niestety, statystyki jasno wskazują, że zdecydowana większość wypadków, bo aż 72,5 proc. miało miejsce w terenach zabudowanych, czyli tych, które ustawa wyłącza z obowiązywania.

Pomimo, że do większości wypadków z udziałem pieszych dochodziło w terenie zabudowanym, wypadki mające miejsce w obszarze niezabudowanym były tragiczniejsze w skutkach. W co trzecim wypadku ginął człowiek, zaś w obszarze zabudowanym w co jedenastym. Poza obszarem zabudowanym drogi często nie są oświetlone, dlatego też piesi są mniej widoczni, szczególnie podczas złych warunków atmosferycznych.

Wzrasta liczba wypadków na przejściach dla pieszych

Okazuje się, że 39 proc. wypadków ma miejsce na przejściach dla pieszych. Niestety, liczba wypadków w miejscach, które gwarantować powinny niechronionym uczestnikom ruchu drogowego poczucie bezpieczeństwa wzrosła w stosunku do 2013 roku z 3400 do aż 3540. Od pięciu lat, liczba ta jeszcze nie była aż tak wysoka. Warto zatem pamiętać, że odblaski należy nosić nie tylko idąc poboczem w terenie niezabudowanym, ale również w mieście – na pasach, przystankach autobusowych czy chodnikach.

Odblaski zwiększają widoczność pieszego

Zasadność i potrzebę noszenia odblasków po zmroku potwierdzają nie tylko policyjne statystyki, ale również matematyczna kalkulacja. Pieszy wchodzący po zmroku na pasy, w słabo widocznym miejscu, jest widoczny dopiero z 30 metrów. Kierowca jadący z dozwoloną prędkością 50 km/h ma jedynie 2 sekundy na poprawną reakcję hamowania. Założenie elementów odblaskowych zwiększa odległość, z której jest widoczny pieszy nawet do 150-200 metrów. Znacząco wydłuża to czas na poprawną reakcję kierowcy.

Jeśli samochód poza terenem zabudowanym jedzie z prędkością 90-100 km/h, czas reakcji na dystansie 30 metrów zmniejsza się do 1 sekundy. To zbyt mało na odpowiednią reakcję kierującego. Po założeniu odblasku przez pieszego, jego widoczność zwiększy się do 150 metrów, a kierowca zyska 5 sekund na odpowiedni manewr. Przy włączeniu długich świateł odległość, z jakiej jest widoczny odblask, może zwiększyć się nawet do 1000 metrów przy prostym odcinku drogi.

Świećmy przykładem

Świadomość zagrożeń wynikających z analizy statystyk wypadków drogowych oraz raportów Komendy Głównej Policji, po raz kolejny utwierdza o słuszności szóstej już edycji ogólnopolskiej kampanii społecznej Odblaskowi.pl realizowanej pod patronatem Carefleet S.A. Kampania ma charakter edukacyjny – podczas prowadzonych w przyjaznej atmosferze zajęć w ponad 20 polskich miastach organizatorzy akcji uświadamiają dzieci i ich opiekunów o tym, jak ważne jest prawidłowe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa drogowego.

- Jak co roku zapraszamy dzieci wraz z opiekunami na bezpłatne prezentacje i zajęcia edukacyjne. Organizatorzy akcji przemierzą ponad 12 tys. km. od Rzeszowa aż po Szczecin w celu przekazywania wiedzy poprzez zabawę na temat poprawnych nawyków poruszania się w ruchu drogowym – mówi Klaudia Kowalczyk, ambasadorka akcji Odblaskowi.pl z ramienia Carefleet S.A. W tym roku przygotowaliśmy ponad 50 tyś. odblaskowych opasek, które rozdamy w czasie trwania akcji. Mamy świadomość, że w kwestii bezpieczeństwa na drodze to rodzice powinni świecić dobrym przykładem przed swoimi pociechami, dlatego do nich również kierujemy nasze działania przekazując im specjalnie przygotowane materiały informacyjne – dodaje Klaudia Kowalczyk.

Tegoroczną akcję popiera również wiele znanych osób ze świata sportu, kina i muzyki. Wśród nich znaleźli się m.in. Kajetan Kajetanowicz „Kajto”, polski kierowca rajdowy, czterokrotny mistrz Polski, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski; Grzegorz Hyży, wokalista i finalista trzeciej edycji programu X-Factor; Łukasz Szuba, muzyk i wokalista, uczestnik X-Factor i The Voice of Poland; Bartłomiej Bonk polski sztangista, brązowy medalista olimpijski z Londynu i Mistrz Europy; Paulina Papierska zwyciężczyni pierwszej edycji Top Model.

Zebra w miastach całej Polski

Podobnie jak w poprzednich latach tegoroczna edycja została wsparta Programem Bezpieczeństwa Drogowego „Zebra w mieście”. Projekt jest kompleksowym wsparciem dotarcia do dzieci ze szkół podstawowych. W ramach szerzenia wiedzy na temat bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, organizatorzy zapraszają uczniów ze szkół podstawowych z całej Polski do wzięcia udziału w konkursie, który polega na wykonaniu pracy plastycznej obejmującej tematykę bezpiecznego powrotu ze szkoły. Aby wziąć w nim udział wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.zebra.odblaskowi.pl/zgloszenie i przesłać zdjęcie pracy plastycznej, która zawierać będzie w sobie dwa elementy – przejście dla pieszych (zebrę) oraz elementy odblaskowe. Autorzy najciekawszej pracy otrzymają zestaw opasek odblaskowych dla uczniów z całej szkoły. Termin nadsyłania prac upływa 31 października 2015 r.



()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: bezpieczeństwo, dzieci, kampania społeczna, odblaski